22 Oct

L’édito de Benoît Roux

Adessiatz monde, Adishatz, la passejada occitana de la setmana va començar per de patrimòni. Lo fòrt del Portalet en Vath d’Aspa. Un bastiment del sègle 19 qu’a conegut de periòdes plan diferents. Serviguèt per velhar la frontièira espanhòla procha del Sompòrt. Puèi vegèt passar Blum, Mandel e Petain en preson. En 2005, lo fòrt es estat classat monument istoric. La comunautat de comunas de la Vath d’Aspa que n’es proprietari es ara a lo petassar. 20 000 personas son esperadas en 2013…A condicion de poder arribar per una rota pas tròp larga e torsuda.
Mai planièr, aqui lo vilatge de Peiriac de la salt. País de salt e de vinhas. País aparat tanben de las construccions toristicas que se tròban sus la còsta audenca pas plan luènh. Los paisatges son rete polits, un pauc balajats pel vent. Viure al País vos va menar dins aquel endret cargat de memòrias e qu’es ara candidat per èsser un dels viltages lo mai bèl.
E puèi dos personatges. Nadal Rey que manja los 101 ans. Una vida plan emplenada coma professor, aparaire de la lenga, esportiu, engajat dins la vida associativa. Es pas possible de resumir la vida de Nadal Rey. Mas sonses libres ne donan deja la mesura.
Lo second es pus jove mas es totjorn tan malaisit de lo resumir. De la « leiçon de solexitant », en passent per « Gora l’exploratrice », « l’occitanie en baignoire » e son grope talabast, Laurens Labadia es plan luènh de sa vida de paisan tranquilòt qu’imaginava un temps de far…

La promenade de la semaine commence par du patrimoine. Le fort du Portalet en Vallée d’Aspe. Un bâtiment du 19ème siècle qui a connu différentes périodes. Il a servi de poste de surveillance sur la frontière espagnole proche du Somport. Il a vu passer Blum, Mandel et Pétain…en prison. En 2005 le fort a été classé aux monuments historiques. La communauté de communes de la vallée d’Aspe qui en est propriétaire est en train de le rénover. 20 000 personnes sont attendues en 2013…A condition encore de pouvoir y accéder car la route n’est pas large et tortueuse.
Plus en plaine, voilà le village de Peyriac de mer. Pays de sel et de vignes. Pays à l’abri des constructions touristiques que l’on trouve sur la côté audoise pas très loin. Les paysages sont magnifiques, balayés par le vent. Viure al país vous emmène dans ce lieu chargé de mémoires, qui postule pour être l’un des plus beaux villages de France.
Et puis 2 personnages. Nadal Rey qui va sur ses 101 ans. Une vie bien remplie comme professeur, défenseur de la langue, sportif, engagé dans la vie associative….c’est impossible de résumer la vie de Nadal Rey. Mais ses livres en donnent la teneur.
Le second est plus jeune mais tout aussi difficile à résumer. De la « leçon de solexitant » en passant par « Gora l’exploratrice », « L’Occitanie en baignoire » et son groupe « talabast » (vacarme), Laurent Labadie est bien loin de la vie de paysan tranquille qu’il imaginait un temps avoir…